diumenge, 19 d’octubre del 2008

EL VÍDEO EN L'ENSEYAMENT I FORMACIÓ

INTRODUCCIÓ

En aquest capítol, tractarem de dos aspectes fonamentals:un,de que diverses formes podem utilitzar-lo en l’ensenyament,i dos,que procés haurem de seguir per la seva elaboració.

POSSIBILITATS,LIMITACIONS I MANERES D’UTILITZAR-LO

EN L’ENSENYAMENT:

POSSIBILITATS:

-El programa pot observar-se un numero indefinit de cops.

-La possibilitat d’introduir a través del missatge d’altres medis con la televisió i el cine.

-La disminució progressiva del cost dels equips.

-Utilitzar-se en diferents nivells educatius.

-Facilitat de maneig.

-La diversitat de funcions per les que es pot utilitzar en l’ensenyament.

-Us actiu en l’estudiant.

-Pot incorporar-se en matèries multimèdies i en la red.

LIMITACIONS:

-Per part dels professors i alumnes requereix una formació especifica en relació a l’aspecte tècnic,domini del llenguatge i disseny.

-Posseir una mínima dotació instrumental.

-Pot afavorir la passivitat en l’estudiant.

-Limitacions de “copyrignt”.

EL VÍDEO EN L’ENSENYAMENT:

Vídeo didàctic,aquell que ha estat dissenyat i produït per transmetre uns continguts,habilitats que en funció dels seus sistemes simbòlics,forma de estructurar-los i utilització propiciï en l’aprenentatge en els alumnes.

En canvi,en la utilització didàctica,ens referim a una visió més amplia de les diferents formes d’utilització que pot ocupar en l’ensenyament.

MANERES:

Joan Ferrés i Prats:

-Informativa

-Motivadora

-Expressiva

-Evaluativa

-Investigadora

-Lúdica

-Didàctica

-Metalingüística

Francisco Martinez Sanchez:

-Didàctica

-Formació y perfeccionament del professorat

-Recurs de expressió estètica i de comunicació

-Instrument d’investigació

M. Àngels Nadal i Victòria Pérez:

-Presentar els temes

-Motivar

-Transmetre informació

-Suscitar debats

-Permetre la visualització de formes,estructures i processos.

-Promoure activitats

-Fer recapitulacions

-Instrument d’avaluació

Jesús Salinas Ibáñez:

-Mitjà per l’ensenyament

-Per la formació del professorat

-Contingut didàctic

Molina:

-Funcions referides als alumnes:obtenció de informació,comprensió i aprenentatge de codis,tècniques i recursos audiovisuals,informació sobre cultura icònica,construir la pròpia identitat...

-Funcions referides amb els equips directius: preparació de classes,obtenció de informació cultural,icònica,investigació...

-Funcions referides als pares:obtenció d’informació psicopedagògica ,compressió i sensibilització de mètodes....

Manuel Cebrián de la Serna:

-Funció formativa i evaluativa per els docents i estudiant

- Motivadora

-Informativa

-Expressiva,creativa,lúdica i artística

-Investigadora

-Comunicativa


EL VÍDEO COM TRANSMSSOR DE INFORMACIÓ:

És una de les formes més empleades en l’ensenyament. Suposa el maneig per part del professor, des de vídeos didàctics fins a un programa emets per la televisió, es adir aquells que estan dissenyats dintre del procés d’ensenyament-aprenentatge, fins els documentals que estan dissenyats per a públic en general i que són adaptats per al professor per als seus estudiant.

Característiques:

-La redundància de la informació.

-Estructuració

-Temps del vídeo 5 a 10’ per als alumnes de primària i de 20-25’ per estudiant de secundària i universitària.

- Possibilitats narratives dels llenguatges audiovisuals.

-Elements simbòlics no poden dificultar la observació i comprensió del fenòmens i objectes.

-Els gràfics,poden ajudar a il·lustrar un concepte més important.

-La dificultat de la informació ha de ser progressiva evitant salts que dificultin la comprensió.

-Facilitar l’aprenentatge dels continguts.

-Els elements sonors, tenen un funció expressiva,facilitant la comprensió de la informació,ja que aquest no son elements de acompanyament.

-S’han de combinar els relats de narració i enunciatius,amb els de ficció i realisme.

-L’audiovisual,posseeix una càrrega emocional que pot ser útil per l’aprenentatge.

Síntesis del visionat:

ABANS:

-Presa de contacte amb el programa.

-Avaluació i valoració.

-Planificació d’activitats d’extensió.

-Preguntes desprès de visualitzar el document.

-Presa de contacte amb la guia didàctica.

-Pot ser útil realitzar un mapa semàntic.

DURANT:

-Observació del document i dubtes.

-Objectius del vídeo.

-Observar als alumnes durant el visionat.

-Anar parant el vídeo per apuntar anotacions.


DESPRÈS:

-Realització d’activitats.

EL VÍDEO COM INSTRUMENT MOTIVADOR:

El seu poder,atrau i captura la atenció que desperta el llenguatge audiovisual.

Vídeos introductoris a la educació de primària:

-Videoacertijo:per grups o individuals,es graben objectes,cossos...que els alumnes els hi costi visualitzar-lo

-videoenigma: semblant a d’anterior, però utilitzen el zoom per endevinar la imatge.

-Relats en cadeneta: el professor començar a narrar la història a mesura que va passen el vídeo i el alumne segueix la història fins que s’observa el material.

-Videoanimació: gravar accions dels alumnes i després visualitzar-les.

EL VÍDEO COM INSTRUMENT DE CONEIXEMENT:

La concepció del vídeo com instrument de coneixement,vindrà d’assumir-lo com a element de treball del grup-classe, a través del com l’alumne deixi de ser un sol receptor per convertir-se en emissor de missatges didàctics.

Possibilitats i limitacions:

-Formació tècnica i didàctica del professorat.

-Necessitat d’una justificació metodològica.

-Augment de la investigació dels estudiants.

-La avaluació es converteix en un procés formatiu.

-Millora de l’ambient a classe i clima.

-Apropament dels estudiant a contextos naturals.

-Resulta difícil la seva utilització amb grup-classes del tamany dels actuals.

-Consumeix bastant temps.

-Motivació per part dels alumnes.

EL VÍDEO COM INSTRUMENT D’EVALUACIÓ:

-Disseny de situacions tant reals com simulades per veure els coneixements i habilitats de l’alumne.

-I per la autoconfrontació per part de l’alumne de les activitats.

COM INSTRUMENT DE COMUNICACIÓ Y ALFABETISME ICÒNICA DELS ESTUDIANTS:

RAONS QUE S’HAN OFERIT PER JUSTIFICAR AQUEST ALFABETISME:

-Elevat consum de mitjans.

-La importància ideològica dels mitjans.

-Augment de la manipulació.

-El creixement de la comunicació.

-Educar als alumnes per al futur.

-Audiovisual és el llenguatge de la cultural actual i de la societat del coneixement.


AQUESTA EDUCACIÓ HA DE ESTAR GUIADA PER UNS PRINCIPIS:

-Estar dirigides per la pràctica.

-Aprenentatge perceptiu.

-Aprendre els elements bàsics del llenguatge visuals i auidovisual.

-Desenvolupar bé aquestes habilitats.

EL VÍDEO PER LA FORMACIÓ DEL PROFESSORAT:

El vídeo ha estat un dels instruments utilitzats en la formació del professorat.

Els usos que per nosaltres pot desenvolupar son:

  • La microenseñanza”: que el professor adquireixi i perfeccioni una sèrie de destreses didàctiques en classes reduïdes. Un minut per iniciar el treball,cinc minuts per la pràctica,cinc per l’anàlisi de la execució,quatre per comentar la evaluació.
  • Clínica radical:tant la pràctica del professor com la observació del supervisor,tenen lloc en condicions normals i naturals.
  • Los estudios del caso”: introduir o motivar,en l’acció formativa.
  • La presa de decisions
  • “Auto i heteroobservació:” consisteix en que el professor,observi l’execució i analitzi sobre el seu comportament.

EL VÍDEO COM MEDI DE FORMACIÓ I PERFECCIONAMENT DELS PROFESSORS EN ELS SEUS CONTINGUTS DE L’ÀREA DE CONEIXEMENT:

Una altre manera de utilitzar el vídeo,es com a transmissor de informació i de coneixement als professors,per la seva actuació i posta al dia en la seva àrea de coneixement.

EL VÍDEO COM EINA DE LA INVESTIGACIÓ PSICODIDÀCTICA:

AVANTATGES:

-Registre dels elements de la comunicació no verbal i verbal.

-Revisionat dels documents.

-Redueix la necessitat de introduir un observador en els contexts d’investigació.

-No es necessari un instrument d’observació

-Transferència de la realitat.

LIMITACIONS:

-Aïllament del investigador.

-Contar exclusivament amb una part de la realitat.

-Prèvia selecció de la informació.

-Possible influencia en els observadors.

-Problemes tècnics que poden aparèixer durant la gravació.

-Deixar-se sobreposar per la càmera.

-Interrupció de les seqüències d’observació.

EL VÍDEO UN RECURS PER LA INVESTIGACIÓ DE PROCESSOS DESARROLATS EN LABORATORIS:

El vídeo pot utilitzar-se per registrar i facilitar en el seu estudi.

Per la seva producció,necessitem utilitzar diferents element i recursos tècnics.

Alhora de seleccionar el tema,haurem de manejar diferents tipus de criteris:científics,didàctics,videogràfics.

Un dels aspectes que haurem de considerar, des de el principi serà el format del vídeo que utilitzarem per la gravació.

A l’actualitat els formats més usuals són:V8 I Hi8,Betacam digital,el “Dvcam”,el “DV Pro”.

Un cop seleccionat el tema,establerts els objectius,configurada

la temporalització del projecte,realitzada la documentació,abordarem la problemàtica de la elaboració del guió. Començarem amb un breu resum on es posa de manifest la orientació del tema...