diumenge, 5 d’octubre del 2008

NUEVAS TECNOLOGÍAS APLICADAS A LA EDUCACIÓN

Capítol 1:Les noves tecnologies a la Societat de la informació

Introducció:

En aquest capítol, parlarem de que les tecnologies han passat a tenir una importància presencia i significat .

Definicions de la societat de la informació:

"un estadio de desarrollo social caracterizado por la capacidad de sus miembros para obtener compartir y procesar cualquier información por medios telemáticos instantemente, desde cualquier lugar y en la forma que se prefiera (Comisión Sociedad Información,2003)

Una societat on "... todos puedan crear, acceder, utilizar y compartir información y el conocimiento, para hacer que las personas, las comunidades y los pueblos puedan desarrollar su pleno potencial y mejorar la calidad de sus vidas de manera sostenible" (Unión General de Telecomunicaciones.2003).

Característiques i exigències per les institucions educatives:

•Ser una societat globalitzada
•El que gira entorn a les tecnologies de la informació i comunicació, aquest gir es tan ràpid que de vegades ens falta reflexionar sobre les seves possibilitats i limitacions.
•Nous sectors laborals, on el treballador maneja cada cop menys físicament l’objecte i es trobarà mes aïllat de les cadenes de producció i els entorns virtuals es convertiran en els espais de interacció.
•Amb l’amplitud i la rapidesa ens trobarem amb un accés de informació.
•"Aprendre a aprendre",una de les característiques és que els coneixements no estan reglats a institucions formals de educació així com els periòdics de formació no es limiten a un periòdic concret de la vida de la persona
•L’impacta arriba a tots els sectors.
•En tots els llocs la seva incorporació no es la mateixa.
•En aquesta societat de la informació ,s’està passant de la societat de memòria a la de coneixements.
•La incorporació tan immediata fa que falti un anàlisis de reflexió sobre les seves possibilitats i limitacions en el sistema educatiu i els impactes que poden tenir.

Aquestes adequacions no només en refereixen en les empres ni en la economia sinó a l’educació.

Mites de la societat:

Afavorir un model democràtic d’educació, que faciliti un accés totes les persones. Educació i formació a totes les persones.

•Llibertat d’expressió i participació igualitària.
•Amplitud de la informació i accés il·limitat a tots els continguts.
•El mite del valor "per se" de les tecnologies.
•La neutralitat de les TICs.
•Més impacte, més efectiu, més fàcil de retenir.
•Reducció del temps d’aprenentatge i costos.
•Ampliacions a més persones més accés.
•La tecnologia com a manipulador mental.
•La cultura deshumanitzadora.
•La existència de una tecnologia.
•La substitució del professor.
•La construcció compartida del coneixement.
•La tecnologia que solucionarà tos els problemes educatius.

Està el mite que les noves tecnologies faran que la escola desapareix-hi i el paper del Mestre serà substituït per aquesta,cosa que no es cert,ja que hi ha una interacció profe alumne i TIC.

Característiques i possibilitats per la educació:

Immaterialitat: la matèria prima és la informació.
Penetració en tots els sectors.
•Interconnexió: encara que la tecnologia vagi de forma independent ofereix possibilitats per combinar-se.
•Interactivitat :emissor - receptor.
•Instantaneïtat: contacte directa.
•Creació de nous llenguatges expressius
•Ruptura de la linealitat expressiva.
•Paràmetres de qualitat de imatge i so.
•Potenciació audiència segmentaria i diferenciada.
•Digitalització
•Més influencia sobre els processos que sobre els productes.
•Tendència cap a la automatització.
•Diversitat.
•Innovació.

Possibilitats que ofereix la formació:

Es crear nous entorns d’aprenentatge per el estudiant amb una amplitud d’informació i rapidesa d’actualització.

Les TICs en permet buscar noves perspectives en el àmbit educatiu i ens permetrà una flexibilització.

Les noves tecnologies ens permeten realitzar coses completament diferents a les efectuades amb les tecnologies tradicionals.

Aquestes afavoreixen en la educació activa, participativa i constructiva, no nomes el fet de baixar fitxers.

Respecte al professor es modificaran alguns rols tradicionals.

Entre el professor i l’estudiant hi haurà una interacció i coordinació encara que no sigui directa per afavorir el funcionament del sistema.